Upcoming Events
Navigation |
מכתב מטעם הפורום המשפטי למען ארץ ישראל לשר החינוך בעקבות יום עיון בנושא הוראה הנכבה לגיל הרך בזוכרותBy הילה כהן, עו"ד, ב"כ פורום משפטי למען א"י, ע"ר, submitted by Anonymous on Sat, 21/08/2010 - 10:35
בס"ד ב' באלול התש"ע 12 באוגוסט 2010 לכבוד שר החינוך, מר גדעון סער בפקס: 02-5602246
שלום רב,
הנדון: יום עיון ותכנית לימודים לגני ילדים ולבני נוער בנושא הנכבה מטעם עמותת "זוכרות" - דחוף
"הנכבה היא חלק מאיתנו" (יחידה 1, עמ' 11) "הנכבה התרחשה בעיקר ב-1948, והיא כללה את הרס רוב היישובים הפלסטיניים, את הפיכת תושביהם לפליטים ואת מחיקת החיים הפלסטיניים העשירים שהיו פה" (יחידה 2, עמ' 17) בין הנושאים המופיעים ביחידה 4 (בעמ' 30), מופיע גם הנושא: "מניעת שיבה – הדרכים שננקטו למניעת שיבת הפליטים", שמטרת הצגתו מוגדרת כך: "להעמיק את ההבנה כי הנכבה אינה רק הגירוש ב-1948, אלא גם בין היתר הרס הכפרים בשנים שלאחר מכן, מחיקת העדויות לחיים הפלסטיניים ומניעת אפשרות החזרה של הפליטים לבתיהם". "עדויות על הטראומה הפלסטינית נוגעות גם ביסודות הזהות היהודית-חישראלית של התלמידים, היות ובמובן מסוים, הטראומה של הפלסטינים מעלה על פני השטח גם את הטראומה של הישראלים ביחס למלחמת 1948 וביחס להשפעותיה המתמשכות על חיינו. התלמידים הישראלים גדלים בסביבה בה הנכבה לא קיימת לכאורה, ובמפגש עם הנכבה הם יגיבו לרוב בחשדנות ובחוסר אמון כלפי המידע החדש. במקרים רבים יעלו תחושות של אובדן דרך ומשמעות, וערעור על הזהות שלהם עצמם. בנוסף, העדות היא פרקטיקה המזוהה לרוב בלעדית עם ניצולי שואה, ויכול להיות שיעלו התנגדויות להכיר בה כפרקטיקה של דיבור גם על טראומות אחרות". (יחידה 5, עמ' 36). "סיור בעזרת מפה – למשל סיור בכפרים הפלסטיניים ששכנו במרחב שבו משתרעת כיום העיר תל-אביב..." (יחידה 7, עמ' 45). "הפליטים שמנחים סיורים כאלה הם לרוב מהעקורים הפנימיים, פליטים שגורשו מאדמותיהם במלחמת 1948 ולא הותר להם לחזור אל בתיהם... דרך העדות המדוברת מציג המספר הפלסטיני את הנכבה שקרתה לו, למשפחתו ולחברה הפלסטינית, את הפליטות ואת האובדן... הסיור מציף שאלות על הזהות הישראלית והשייכות של המבקרים הישראלים למקום, ומאתגר כך את הנוכחות הישראלית ההגמונית במרחב". (יחידה 7, עמ' 47) "לרוב, התלמידים הישראלים מבינים את המרחב דרך הסיפור של העם היהודי והאתוס הציוני. המפגש עם המרחב דרך העיניים הפלסטיניות מאפשר לתלמידים לראות אחרת את המרחב, לבחון מחדש את המובן מאליו ולשאול עליו שאלות". (יחידה 7, עמ' 48) "במסגרת הנכבה קרסה ונחרבה החברה הפלסטינית כפי שהתקיימה עד 1948... חווית העקירה, החיים בגלות והפליטות מעצבים עד היום את ההוויה, הזהות והלאום הפלסטינית". (יחידה 9 עמ' 57). "התהליך שנציע כאן בא לערער על קבלת מרכיבי הזיכרון הקולקטיבי ואופני פעולתו כמובנת מאליה, וינסה לקדם בחינה מחדש של האידיאולוגיות ושל האמצעים שדרכן הן מונחלות". (יחידה 10, עמ' 64) כותרת היחידה ה-11 (בעמ' 65), הינה: "יחידה זו מתמקדת במקום אחד, שכונת ואדי סליב בחיפה, דרכו נכיר שני אירועים בשתי נקודות זמן: 1948 ו-1959, גירוש התושבים הפלסטינים מהשכונה – ותחילת המאבק המזרחי המאורגן כנגד האפליה והדיכוי של הממסד הישראלי...". היחידה ה-12 בתכנית הלימודים עוסקת רובה ככולה בזכות השיבה, כך למשל: "מימוש זכות השיבה משמעה קודם כל הכרה בזכות של הפלסטינים לבחור, באופן אישי וקולקטיבי, האם רצונם לשוב – או לחלופין לקבל פיצויים או לעבוד למקום אחר. מימוש זכות השיבה, כמו זכויות אחרות, נעשה במשא ומתן. במקומות רבים בעולם שבהם חיו פליטים, בין השאר כתוצאה ממלחמות, הושגו הסדרים שונים דרך משא ומתן. ההסדרים כללו למשל פתרונות של שיבה למקומות שמהם גורשו הפליטים, של פיצויים, או של יישוב מחדש במקומות אחרים... עבור ישראלים, זכות השיבה של הפלסטינים נתפשת פעמים רבות כמובילה בהכרח לשלילת קיומנו בארץ. האם אתם יכולים לדמיין אפשרויות אחרות?"
"להכיר את השפה, התרבות, ההיסטוריה, המורשת והמסורת הייחודית של האוכלוסיה הערבית ושל קבוצות אוכלוסיה אחרות במדינת ישראל, ולהכיר בזכויות השוות של כל אזרחי ישראל".
"לחנך אדם להיות אוהב אדם, אוהב עמו ואוהב ארצו, אזרח נאמן למדינת ישראל, המכבד את הוריו ואת משפחתו, את מורשתו, את זהותו התרבותית ואת לשונו; להנחיל את העקרונות שבהכרזה על הקמת מדינת ישראל ואת ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולפתח יחס של כבוד לזכויות האדם, לחירויות היסוד, לערכים דמוקרטיים, לשמירת החוק, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת, וכן לחנך לחתירה לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים; ללמד את תולדות ארץ ישראל ומדינת ישראל; ללמד את תורת ישראל, תולדות העם היהודי, מורשת ישראל והמסורת היהודית, להנחיל את תודעת זכר השואה והגבורה, ולחנך לכבדם."
בברכה,
___________ הילה כהן, עו"ד ב"כ פורום משפטי למען א"י, ע"ר
Comments |
Newswire
Sat 4 September 2010
Wed 1 September 2010
Tue 31 August 2010
Mon 30 August 2010
Sun 29 August 2010
Fri 27 August 2010
Thu 26 August 2010
Wed 25 August 2010
Sun 22 August 2010
Search |