Upcoming Events

  • No upcoming events available
 

Navigation

 

Global IMC Network

 

שני צמחוני: השינוי מתחיל בצלחת

גם אם אתם טורפי בשר מושבעים שחושבים שצמחונים הם יצורים סגפנים ומטיפי מוסר, קשה להתכחש ליתרונות הסביבתיים והבריאותיים של הפחתת צריכת הבשר - ולו רק ביום אחד בשבוע. זה הרעיון מאחורי הקמפיין העולמי של "שני צמחוני", שמגיע עכשיו גם לערוץ האוכל של ynet

 

הכל התחיל לפני 7 שנים, כשבית הספר לבריאות הציבור החשוב בעולם, באוניברסיטת ג'ון הופקינס, פתח בקמפיין "שני צמחוני" בתקווה לעודד את האמריקאים לאזן בקצת ירקות את ארוחותיהם עתירות הג'אנק, וכך גם לבלום את העלייה בשיעור הסובלים מהשמנה, מחלות לב, סוכרת וסרטן. אבל רק בהמשך, כשנחשפו הנתונים המדעיים על 'תרומת' תעשיית הבשר לזיהום הסביבה והתחממות כדור הארץ, הצטרפו לפרויקט ערים וקהילות ברחבי העולם.

 

4,000 ליטר מים בסטייק אחד

דו"ח המחקר של האו"ם, שפורסם לפני 4 שנים, גילה שתעשיית הבשר פולטת יותר גזי חממה מאשר כל התחבורה העולמית

ומהווה גורם מרכזי למפגעים הסביבתיים החמורים ביותר: הרס הקרקע (70% מכריתת היערות באמזונס מתבצעת לצורך פינוי שטחי מרעה לבקר, וחלק ניכר מהשארית – לגידול מספוא), בזבוז מים (צריכת המים בייצור בשר בקר תעשייתי היא פי 10 מכמות המים שצורך גידול מזון צמחי בעל ערך קלורי זהה) וזיהום מים וקרקע בהפרשות בעלי-חיים, אנטיביוטיקה והורמונים. ראש פאנל האו"ם לשינוי אקלים, ד"ר רג'נדרה פצ'אורי, הסביר שיום צמחוני אחד בשבוע בבריטניה לבדה יועיל לסביבה כמו הורדת 5 מיליון מכוניות מהכביש. לקריאתו של פצ'אורי לצמצום צריכת הבשר הצטרפו מומחי סביבה מובילים בעולם כמו אל גור והלורד ניקולס סטרן, לצד סלבריטאים כמו פול מקרטני, גווינת פאלטרו ויוקו אונו.

 

אם בעבר היה העולם פשוט והתחלק בין טורפי בשר מושבעים לצמחונים סגפנים ומטיפי מוסר, היום התמונה מורכבת יותר, מיליוני אנשים אמנם לא מוכנים להתנזר מסטייקים, אבל גם אינם מסוגלים להתכחש למחיר השערורייתי שגובה כל סטייק מכדור הארץ (בדמות גזי חממה, זיהום ופגיעה במשאבי קרקע ומים) ומבריאותם שלהם (בדמות מחלות לב וכלי דם).  

 

במקביל מגלים צמחונים וטבעונים ותיקים שדווקא התפיסה השמרנית של צמצום - בלי בשר, בלי ביצים, בלי חלב - גורמת, בפועל, להרחבת התפריט ולגילוי עולמות קולינריים עשירים ומגוונים בהרבה משהכירו בעבר. אם ננסה להרכיב רשימה של המאכלים שאנחנו אוכלים, נגלה שרוב הזמן, רובנו אוכלים פחות או יותר את אותם הדברים. מתוך עשרות אלפי המוצרים המקיפים אותנו, רובנו דבקים לרוב באותם עשרות מוצרים מוכרים ולעוסים היטב.

 

הצטרפותן הרשמית של עיריות וושינגטון וסן פרנסיסקו לקמפיין מאשרת כי מדובר בתנועה סביבתית-קולינרית שתגרום למהפכה בתרבות האוכל המערבית, ויש לכך סיבה טובה: בישראל לבדה, מעבר ליום צמחוני אחד בשבוע יועיל לסביבה כמו הורדת יותר מ-500,000 מכוניות מהכביש (!). קשה לגרום לאנשים לוותר על מכוניותיהם. לעומת זאת, יום צמחוני בשבוע הוא צעד קטן וקל, והאפקט הסביבתי שלו עצום.

הכתבה מתוך אתר ynet למקור הכתבה ולהמשכה ראו:

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3926845,00.html



 



Comments

Random Image

 Media România
 

Syndicate

Syndicate content Features

Syndicate content Newswire

 

Search