Navigation

 

Global IMC Network

  • www.indymedia.org
 

פסטיבל יאפא לתרבות ופולקלור פלסטיני

23/07/2010 10:00
24/07/2010 23:30

 

 

 

 

התאטרון העברי-ערבי אלסאראיא

מפרץ שלמה 10 העיר העתיקה

 

תוכנית הפסטיבל המפורטת

 

יום שישי 23.07.10

 

10:00 פתיחת התערוכות ,השווקים ודוכני האוכל והמשקאות ברחבת התיאטרון ובכניסה אליו.

 

11:00-12:30 שעת סיפור לילדים "סיפורי סבתא שלי ושלך" (פעילות בערבית)

מספרי סיפורים יקריאו ויספרו אגדות ילדים פופלריות ועממיות .

 

 

16:00-17:00 "שוק עוכאז" שעת הקראות שירה ( בשפות הערבית והעברית)

בזמן התקופה הפרי-אסלאמית , היה "שוק עוכאז" מהווה את האירוע המרכזי שמתרחש בזמן התקיימות טכסי העליה לרגל למכה. בשוק זה לא רק נתאספו כל המוצרים והטובים מחצי האי ערב והאימפריות הגובלות בו , אלא גם נתאספו להם טובי משוררי השבטים והשמיעו לקהל הרחב את מיטב השירים שכתבו בשנה הקודמת. הקהל החליט מי זוכה בתחרות השירה השנתית . שבע מבין שירים אלו אשר נבחרו כטובים ביותר בכל הזמנים היו שזורים בחוטי זהב על דופני הכעבה השחורים.

פסטיבל יאפא לתרבות ופולקלור פלסטיני יחיה מסורת זו ויחזיר את השירה לרחוב כשמיטב הכותבים ביפו כיחידים וקבוצות שירה מקומיות , מקריאים את שיריהם אל מול הקהל המתאסף מול הדוכנים.

 

18:00-19:00 קפוצ'ינו בראמאללה – הצגת יחיד בביצוע סלוא נקארה (בשפה הערבית –כתוביות לעברית) 

 

סועאד עאמירי היא ארכטיקטית פלסטינית. מייסדת ומנהלת "ריוואק-מרכז לשימור אדריכלי" ברמאללה. 

ילדותה ונעוריה עברו עליה בעמאן, דמשק, בירות וקהיר, ב-1981 עברה לרמאללה.

בזמן הפלישה הצבאית הישראלית לרמאללה ב-2002 החלה סועאד לכתוב רשימות מן הסגר. הכתיבה שימשה לה כתירפיה. 

הרשימות מתעדות את חייה של אישה, שלא מוותרת ונאחזת בחיים ומוכנה להילחם בעדם. 

היא אינטיליגנטית, בעלת חוש הומור ולא מהססת להשתמש בהם על מנת לשרוד. היא מוצאת את עצמה נלחמת למען הצרכים הבסיסיים של החיים כמו : לאהוב, לאכול, לנסוע, לנוע ממקום למקום, לעבוד, לקבל תעודת זהות, להיפגש עם משפחה וחברים ולישון... 

למרות שהיא מנצחת בכל סיפור וסיפור היא רחוקה מלהיות חופשיה ומשוחררת.

הערב שלנו בנוי מחמישה סיפורים אישיים ואינושיים, מצחיקים ומעציבים, שלוקחים אותנו למסעו של הפלסטיני החי בחוסר ודאות. זהו אדם חסר שקט, המאוים שוב ושוב, הנאשם הנצחי, הממשיך לשרוד למרות הכל. 

ללא ספק, ערב זה מקרב את הצופה לשגרת החיים של האדם הפלסטיני, החי תחת כיבוש. 

 

 

20:00-22:00 הקרנת הסרט "JAFFA" –במאי: אייל סיוון 

 

"ג'אפה" מספר את ההיסטוריה של פלסטין-ארץ ישראל דרך מעקב אחר המותג, שהפך למזוהה עם היסטוריה זו יותר מכל: "ג'אפה", מותג התפוזים הידוע. ג'אפה שהחלה כחברה שבה שיתפו פעולה פרדסנים יהודים וערבים, נוכסה אחר כך על ידי הציונות והפכה לסמלה. עבור הפלסטינים מסמן התפוז את אובדנה של ארצם. סיפורו של התפוז הוא סיפורה של הארץ. באמצעות סיפורם המופלא של תפוזי ג'אפה, של הפרדסים והמותג ועל בסיס ההיסטוריה החזותית של ההדרים וראיונות עם יהודים וערבים נספר על חייהם המשותפים של יהודים וערבים בפלסטין. על חורבנם, על התשוקה הקולוניאלית מול געגוע לעולם אחר, לאפשרות אחרת; על המחיקה וההכחשה וגם על נסיונות ההיזכרות. זאת בנסיון לתרום לבנייתו של נרטיב היסטורי משותף וחלום לעתיד משותף הנבנה מתוך העבר.

*זוכה בפרס הראשון בפסטיבל filmmaker מילאנו 2009

 

 

 

יום שבת 24.07.10

 

10:00 פתיחת המיצגים , השווקים , יריד הספרים ודוכני האוכל והמשקאות 

 

14:00-17:00 טעימה מהקולנוע הפלסטיני-שני סרטים קצרים , מפגש עם הבמאים והיסטוריה של קולנוע פלסטיני (תרגום לעברית ) 

"סופייר" – סרט עלילתי קצר מאת פיראס ח'ורי (30 דק') –זוכה פסטיבל ירושליים הבינלאומי 2010 תחרות הסרט הקצר. 

בתחרות הסרטים הקצרים הוענק השנה הפרס ע"ש אדלי הופנברג בסכום של 20 אלף שקלים לבמאי הסרט "סופייר" של פירס חורי. "הסרט מבויים היטב, משוחק ומצולם להפליא ומביא סיפור יפה של גאולה וכפרה", כתבו השופטים בנימוקיהם, "הזדהינו עם הדמויות הדחויות שמצליחות ליצור עולם עצמאי ולגעת"

 

"האמת" – סרטם הקצר של : סקנדר קובטי ( עג'מי ) ורביע ח'ורי –(15 דק') 

סקנדר קובטי (במאי עג'מי) ושותפו לסרט רביע ח'ורי(הלחין חלק מהמוסיקה לעג'מי) בסיור קצר ביפו מספרים על "האמת" מאחורי מקומות שונים וידועים ביפו. סרט ציני ומצחיק על מלחמות נראטיב.

 

האירוע יכלול מפגש ושיחה עם במאי הסרט "סופייר"- פיראס ח'ורי ויסתיים בהרצאה מאת הפעיל היפואי יוסף עצפור – על ההיסטוריה של הקולנוע הפלסטיני במאה שנים האחרונות .

 

17:00-18:00 מופע דבקה ברחבת התאטרון 

 

18:00-20:00 ההצגה : רעולים מחזה : אילן חצור בימוי : נורמן עיסא

המחזה עוסק בסיפורם של שלושה אחים פלשתינאים, נעים לוחם באינתיפדה ומבוקש על ידי הצבא, דאוד חשוד בשיתוף פעולה עם ישראל, וחלד נקרע בין שני אחיו. האח הרביעי, הקטן ביותר, הפך לצמח אחרי שנפגע מהכדורים של חיילי צה"ל. כשמתגלית האמת בדבר שיתוף הפעולה של האח הבכור עם ישראל ואנשי ועדות ההלם דופקים על הדלת, חלד, האח הצעיר, אינו יכול לשאת זאת, ועושה עם אחיו מעשה חסד אחרון. רגשי אשם ונקם, אהבת אחים, והרצון לחשוף את האמת סוחפים את האחים לסופה הטרגי של ההצגה.

ההצגה בערבית עם תרגום סימולטני לעיברית 

 

20:30-21:30 אליאס וכילה מנגן מוזיקה ערבית על עוד בליווי שירת נוראן מסעוד

אמן ניגון עוד מיפו . מקים להקת "יפו כלת הים". נגן בתזמורת האנדלוסית. חניך האקדמיה למוסיקה ומחול באוניברסיטה העברית. סיים בהצטיינות תחת פיקוחו של פרופסור תייסיר אליאס. מנגן בנוסף בקבוצת "מכתוב" אשר חזרה לאחרונה מסיבוב הופעות בלונדון.

וכילה לא מסתפק בפעילותו בתוך הרכבים מוסיקליים אלא הוא בעל קריירת סולו ענפה ומתפתחת ובשנים האחרונות השלים סיבוב הופעות עם לחניו האישיים דוגמת "גלים יפואים" , בארץ ובחו"ל. 

ראוי לציין כי אליאס וכילה בנוסף לכל פועלו כאומן הוא המורה לעוד וכינור במרכז הקהילתי הערבי-עברי ביפו . והוא מורה למוסיקה בכמה מרכזים בירושלים. 

 

נוראן מסעוד התחילה לשיר בגיל מוקדם. למדה שירה במרכז הקהילתי במשך ארבע שנים, ושרה במסגרת מקהלת השלום השייכת למרכז. למדה זמר מזרחי על ידי אליאס וכילה, במשך שנה.

בשנה שעברה זכתה נוראן במקום השני בתחרות "כוכב יפו" . כעת היא מתכוננת להשתתפותה בגמר תחרות "ערווזיון" לאחר שהבטיחה את מקומה בגמר. 

מתכוונת להמשיך בלימודיה המוסיקאליים באקדמיה למוסיקה ירושלים

     

Comments

Random Image

1250_beit-ula-02-12-04-reuters4
 

Syndicate

Syndicate content Features

Syndicate content Newswire