Independent Media Center, Israel
http://indymedia.org.il

הנטיה המדאיגה ופתרונהFriday 07 Feb 2003


author: ברית הפועלים הסוציאליסטית





המשבר בחד"ש וההשקפה המרקסיסיטית על ההיסטוריה.

הניתוח המרכסיסטי הכל צדדי של כל תופעה כולל תופעות פוליטיות כמצבה של מפלגה, אינו נשען בראש וראשונה על מה מנהיגי או חברי מפלגה זו מאמינים על עצמם ועל מצבם. ניתוח מסוג זה מתאים לעיתונאים מדרגה שנייה, הנפגשים עם מנהיג זה או אחר ומצטטים אותו כאילו והשקפתו היא תחליף לניתוח מדעי של המציאות. גישה עתונאית שרלטנית זו מבטאת את הזרם האידיאליסטי הריאקציונרי, המניח כי בראשית הייה הרעיון, ההכרה. המרכסיזם הוא פילוסופיה מטריאליסטית עקבית דהינו רואה בהכרה ראשית השתקפות לא מדויקת בהכרח של המציאות, הפועלת מצדה על המציאות ובכך לא רק מגלה לאדם הפועל האם רעיונו אכן שיקף פחות או יותר נאמנה את המציאות אלא מאפשרת לאדם לשנות את המציאות.

כאשר מרקסיסיט מבקש להבין תופעה כגון מצבה של מפלגה הוא חייב לעסוק במכלול האספקטים של היחסים שבין מפלגה זו לתופעות אחרות עמה היא פועלת. הן יחסים חיצונים והן פנימיים תוך מעקב אחר התפתחות הסתירות שלה דהיינו התנועה הממשית שלה.

כל זה מתרגם לשאלה מרכזית והיא המידה שהפרוגרמה של המפלגה תואמת את המציאות. הבעיה של חד"ש הנה שהפרוגרמה שלה של "שתי מדינות לשני עמים" תאמה אולי את ההתפתחות בשנות החמישים והשישים, אך לא את המציאות של התקופה הנוכחית. למה הכוונה?. בשנות החמישים והשישים שחרור לאומי נומינלי דהינו עצמאות לאומית פורמלית תחת הנהגה בורגנית וזעיר בורגנית הייתה אפשרות ריאלית כפי שאנו יודעים מארצות אחרות שהיו תחת כיבוש קולוניאליסטי. אולם כיום במצב של משבר הולך ומעמיק של השיטה האימפריאליסטית , הבורגנות האימפריאליסטית אינה מוכנה משום שאינה יכולה להעניק הישגים לתנועה הבורגנית לשחרור הלאומי. להפך הבורגנות האימפריאליסטית נעה לכיוון שלילת העצמאות הלאומית הפורמלית של מדינות עצמאיות של "העולם השלישי" זה אשר אנו רואים למשל לגבי השאלה של עיראק. התוכניות של ארה"ב הן להחזיר את המלוכה תחת שלטון צבאי אימפריאליסטי ישיר. דהינו החזרת ההיסטוריה למצב שהיינו בו לפני מלחמת העולם השניה ואפילו המהפכה הרוסית. משמע אין יותר מקום לתנועה כתנועה הלאומית הפלסטינית תחת הנהגה בורגנית או זעיר בורגנית כרשות הפלסטינית למשל, להשיג מדינה עצמאית ולו פורמלית ולו בחלק מפלסטין במסגרת הסדר האימפריאליסטי הקיים.

משמע הפרוגרמה של מק"י/ חד"ש נמצאת בסתירה חדה עם המציאות החיה. מפלגה זו הנה מפלגה רפורמיסטית ולא מהפכנית ורפורמיזם תמיד לאומני שכן נקודת מבטו מסתיימת בגבולות המדינה הבורגנית. האחדות הערבית –יהודית הופכת יותר ויותר לבלתי אפשרית משום שהיהודים ברובם נוטים יותר ויותר לכיוון הציונות , בעוד הערבים נוטים יותר ויותר לכיוון הלאומנות הערבית.

יש הבדל בין השתיים. הפרו ציונית המשקפת קולוניאליזם הנה ריאקציונרית לחלוטין בעוד הלאומנות הערבית כוללת בתוכה אלמנטים דמוקרטים של התנגדות לדיכוי. לכן אפשר לדבר על פטריוטיזם פלסטיני, אך רק על שוביניזם יהודי.

אנו כמהפכנים מתנגדים פילוג מסוג זה על בסיס לאומני ולא ניתן לו את ידנו ונסייע במידת אפשרותנו להיאבק בו, משום שאנו מאמינים שחלק ניכר מחברי מק"י/חד"ש יהיו בעתיד קדר של מפלגה מהפכנית.

הדרך היחיד החוצה ממלכודת זו בו נמצאת חד"ש אינה טיוח והכנסת הראש לחול כבת יענה אל אמאבק אינטנסבי לשם מציאתה של הפרוגרמה האינטרנציונליסטית של אוונגרד מעמד הפועלים, הבנויה על הבנת התיאוריה של "המהפכה המתמדת" המשמשת נקודת מוצא להבנת המציאות.

ברגע זה אין חברי חד"ש מבינים זאת על אף שהם מבינים היטב שהם במשבר.

אלו המנסים לשקר לחברי מק"י וחד"ש כי הכל בסדר וכי הם יכולים לצאת מהמשבר שלהם על בסיס הפרוגרמה שבה הם מחזיקים, אינם ידידי חברי מק"י וחד"ש אלא נוכלים ומתעתעים.

יוסי שורץ

ברית הפועלים הסוציאליסטית.

(C) Indymedia Israel. Unless otherwise stated by the author, all content is free for non-commercial reuse, reprint, and rebroadcast, on the net and elsewhere. Opinions are those of the contributors and are not necessarily endorsed by Indymedia Israel.