Global IMC Network

  • www.indymedia.org
 

שחררו את חריש

harish petition

אטיאס נגד מצוקת הדיור: עיר ל-150,000 חרדים, אבל לא לחילונים וערביםשר השיכון החליט על הקמתה של עיר לחרדים בלבד בחריש, תוך הרס חסר תקנה של אלפי דונמים של שמורת יער ייחודית, גירוש בפועל של כלל המשפחות החיות כיום בישוב חריש, והפקעת קרקעות חקלאיות וקרקעות פרטיות של קיבוצים ויישובים ערביים בסביבה. והכל בדורסנות וחוסר שקיפות ציבורית. אנחנו, יהודים וערבים, חילונים ודתיים, קיבוצניקים ותושבי יישובי האיזור, דורשים: עיר פתוחה לכולם!

תוכנית השר אטיאס, להקמת העיר החמישית בגודלה בארץ על היישוב חריש מהווה:

* הרס חסר תקנה של אלפי דונמי שמורת יער ייחודית.

* גירוש בפועל של כלל המשפחות המרכיבות היום את הישוב חריש לטובת בניית עיר לחרדים בלבד.

* הפקעת קרקעות חקלאיות וקרקעות פרטיות של קיבוצים ויישובי הסביבה הערביים.

* דורסנות, חוסר שקיפות ציבורית ואי שמירה על כללי מנהל תקין בהכנת התוכנית וביצועה.

* מהלך אנטי-דמוקרטי: בחריש אין ראש מועצה שמונה בבחירות דמוקרטיותאת תושבים "מייצג" נסים דהאן מש"ס, כראש ועדה קרואה, מול שר פנים מש"ס ושר שיכון מש"ס.

* אפליה חמורה בהקצאת קרקעות ומשאבי מדינה לטובתו של סקטור אחד בלבד.

* בזבוז משווע של כספי משלם המיסיםעקירת תשתיות קיימות בעלות של 350 מליון במקום ליישב אותן.

* פגיעה עתידית בבריאותם של תושבי העיר החדשההמשוכנת בצמידות למחצבה.

אז מה קורה פה בעצם?

חריש הוא ישוב קטן הממוקם באזור פרדס חנה, בין הקיבוצים מענית, ברקאי ומצר, 5 דקות מכביש 6, ו-45 דקות מתל-אביב. הישוב מוקף שמורת יער גדולה בת 18,000 דונם, שהוגדרה על ידי החברה להגנת הטבע כבעלת ערכיות טבע גבוהה עד גבוהה ביותר. היער הוא האחרון מסוגו. נמצאים בו אלונים עתיקים, צמחים ובעלי חיים נדירים ומגוון ביולוגי מהעשירים בעולם. כדי לא להרוס יער זה, חריש תוכננה במקור כעיר קטנה בת עד 4200 יחידות דיור, רובן צמודות קרקע, על פני 600 דונם בלבד. בחריש כבר הוקמו תשתיות בשטח של כבישים, מים, ביוב וחשמל, בהשקעה של כ -350 מיליון ש"ח.

תוכניות משרד השיכון עבור חריש

למרות שכבר נבנו בה תשתיות ע"י המדינה, גורמים מטעם ש"ס במשרד השיכון ובמנהל מקרקעי ישראל סיכלו במשך שנים כל ניסיון התיישבות בחריש ומניין תושביה נעצר בכ-1300 תושבים. בידינו עדויות של קבלנים וכן פסקי דין של בתי משפט שקבעו פיצויים לאותם קבלנים אשר משרד השיכון טרפד את מכרזיהם בחריש. כיום אותם גורמים ממשרד השיכון טוענים שאיש מעולם לא היה מעוניין לגור בעיר. טענתם צורמת במיוחד מכיוון שחריש נמצאת בלב הארץ, באזור שהפך למבוקש מאוד בשנים האחרונות. הסיבה לטענה כוזבת זו היא שאותם גורמים מתכננים כבר שנים עיר ענקית בת 150,000 איש, המיועדת לחרדים בלבד.

נזק סביבתי-חברתי אדיר

הקמתו של מרכז אורבני גדול ממדים באזור כה ייחודי, תפגע אנושות בטבע באזור, תגרש בפועל את תושבי חריש ותהפוך את הקיבוצים והכפרים הערביים באזור למובלעות מוקפות עיר, תוך הפקעת אדמותיהם ומקור לחמם ופגיעה באפשרויות פיתוח עתידיות של ישובים אלה. ככלל, האזור של ישוב חריש מאופיין באיזון עדין בין תושבים בישובים פרבריים, ישובים חקלאיים וישובים ערביים. תכנית משרד השיכון תפגע ללא ספק באיזון זה ותפר את יחסי הגומלין בין קבוצות האוכלוסייה השונות.

בנוסף לכך, תכנית חריש במתכונתה המוצעת מהווה בזבוז משווע של כספי משלם המיסים, שכן משמעה עקירת התשתיות הקיימות במקום לנצל אותן על ידי תכנון שתואם אותן. כמו כן, אין בתכנית המוצעת ניצול יעיל של הקרקע, כפי שמתבקש מתכנית לפיתוח והרחבת ישוב קיים, שכן הבניה המוצעת תהיה עד 4 קומות בלבד, וזאת כדי להתאים אותה למגזר החרדי שהוא קהל היעד שאמור לאכלס את חריש.

התכנית המוצעת נערכת ללא שיתוף ציבור

מזה מספר שנים אין בחריש דמוקרטיהראש מועצת קציר חריש, ניסים דהן, מונה מטעם משרד הפנים, כזכור בראשות ש"ס, ולא נבחר ע"י התושבים. דהאן מצהיר בגלוי שהתושבים הוותיקים לא מעניינים אותו, ומתנכל להם בגלוי בהזנחה פושעת של התשתיות ובגביית היטלים שלא כחוק. לפי הצהרותיו, הדבר נעשה כדי שהתושבים יפנו את בתיהם לטובת החרדים שעתידים להגיע. תושבים אשר ביקשו לקבל פרטים על אופן התקדמות התכנית נענו בתשובות לא ענייניות.

למרות שועדת התכנון הארצית צמצמה את גודל העיר המתוכננת, התוכנית עדיין מקודמת במרץ באמצעות ועדה מיוחדת לתכנון ובנייה ועל ידי וועדת גבולות מיוחדת: אופן הקמתה וקביעת סמכויותיה של אותה וועדה, כינוס ועדת גבולות במקביל להכנת תכנית המתאר על מנת להגדיל באופן משמעותי את השטח המותר לפיתוח, ובנוסף הארכת כהונתו של ראש המועצה הממונה של קציר-חריש, כל אלה מצביעים על חוסר שקיפות ציבורית מצד הרשויות. מישהו אמר רפורמה בתכנון ובניה?

מי אנחנו

למען שמירת הטבע ומרקם החיים הייחודי באזורנו, הקמנו מטה מאבק המשותף לכל המגזרים באזוריהודים, ערבים, חברי הקיבוצים ותושבי היישוב חריש עצמו. יחד עם ארגוני סביבה, תכנון וזכויות אדם.

אנו דורשים שחריש יהיה יישוב פתוח לכולם, תוך התחשבות בסביבה, בהתאם לתפישה מתקדמת, ותוך התחשבות ביישובים השכניםערבים ויהודים.

אנו קוראים לכולם להתנגד להרס של אחד מאזורי טבע המגוונים ועשירים בישראל, והאחרון באזור. אנו קוראים להתנגד לשיטת המחטף ועקיפת חוקי התכנון שעלולה להוות תקדים להרס עצום של הטבע, גירוש תושבים חילוניים מבתיהם, ומהתעלמות מההשלכות של המהלך הן לתושבי האיזור והן לכלל תושבי המדינה ודור העתיד.

מה אפשר לעשות כדי לעזור?

 דברו עם חברים, ספרו להם על המאבק. שלחו לאנשים את האתר הזה.כתבו עלינו בפייסבוק, הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו והציעו אותו לחברים. הורידו את המצגת שלנו ושלחו אותה באימייל לכו-לם. הרשמו לעדכונים באימייל. ואם אתם רוצים להיות מעורבים, צרו עמנו קשר כאן.  

Comments

Random Image

"כמעט שכחתי" מזכיר את הנכבה ביום העצמאות ברחובות ת"א וירושלים