Independent Media Center, Israel
http://indymedia.org.il

ליסמין ובכלל
author: דניאל רוזנברג



כפי שכבר אני וגם רבים וטובים ממני דאגו להבהיר, בין השאר באתר הזה, אין שום פרופורציה בין הדיכוי ממנו סובלים הנשים וההומואים היהודים והיהודיות לבין זה שממנו סובלים הפלשתינאים.

נשים לא נרצחות על ידי הצבא הישראלי, הן לא גורשו מביתן בסיטונאות על ידי קולוניזטורים זרים, ואפילו הדיכוי הכלכלי ממנו הן סובלות (בהחלט לא עניין שצריך לעבור עליו בשתיקה בכל מקרה) חמור הרבה פחות מזה שממנו סובלים הפלשתינאים, שמנוצלים במקרה הטוב לכוח עבודה זול בשביל עבודות בזויות ללא שום תנאים סוציאלים, ובמקרה הרע מושלכים לכלבים כשלא צריכים אותם יותר.

אני מסוגיל להבין את ההתרעמות שלך על הקטע עם המכנסיים (אני בטוח שלי זה היה מציק לא פחות), אבל לא צריך להוציא דברים מפרופורציות. הסירוב שלך להתעטף בכאפייה היה הוצאת דברים מפרופורציות. בדיוק כפי שיש לכבד כל תרבות, יש לכבד כל מאבק לכשעצמו, ואין מקום לססמאות פמיניסטיות או קוויריות במקום שהן עלולות לדפוק את המטרה וליצור פילוג אצל הפעילים (אגב, העניין לא סימטרי, ולדעתי יש מקום כמעט תמיד לססמאות בזכות הפלשתינאים, מאחר והדיכוי שלהם רלוונטי הרבה יותר למצב הנוכחי).

אגב, חשוב מאוד לציין כי המצב הפטריארכלי הקיצוני שהתרבות הפלשתינאית נתונה בו אינה מצבה הנורמלי של התרבות הערבית (או כל תרבות שהיא), בדיוק כמו שפונדומנטליזם הוא אינה מצבה הנורמלי, אלא תוצאה ישירה של הדיכוי שממנו סובלת האוכלוסיה. רבות גם נאמר בנושא הזה.

בקשר לטיעונים בגנות הרליטיוויזם: יחסיות תרבותית היא שיטה שבאה קודם כל לצאת כנגד הרגשת האדנות הקולוניאליסטית שמרגישים בני המערב כלפי תרבויות מזרחיות ושחורות, כל אדם המצדיק זלזול בכבוד, קל וחומר בחיים, תוך שימוש בטיעונים של רלטיוויזם תרבותי חוטא לא רק למדע הסוציולוגיה והאנתרופולוגיה, כי אם גם לכללים טבעיים של מוסר וחיי אדם. עם זאת, צריך לזכור שהשיח הפוליטי הציוני (וזה שמתיימר להיות לא כזה) בארץ נגוע בלא מעט אוריינטליזם מהסוג הגרוע ביותר, כשחוסר הכבוד שאנשים מסוגה של יסמין רוחשת לתרבות הפלשתינאית היא רק אספקט אחד שלו, כך שהדבר הנכון לעשות כאנשי שמאל הוא לפתוח את עצמנו לגישות רלטיוויסטיות במידת הצורך,ולהתנער מהן כשהן מתחילות להיות מושפעות ממניפולציות כוחניות (ע"ע הכיבכול-טיעון נגד המתקפה בעיראק- "דמוקרטיה ממילא סותרת את האופי הערבי"), או מטיפשות וצרות אופקים אנושית.

ולקרן: ללא ספק יש מאבק אחד, אבל יש גם אמת מידה אחת לדיכוי, והנשים לא בראשה, לשמחתכן.

(C) Indymedia Israel. Unless otherwise stated by the author, all content is free for non-commercial reuse, reprint, and rebroadcast, on the net and elsewhere. Opinions are those of the contributors and are not necessarily endorsed by Indymedia Israel.